الاحتكام للمكانة : منظور معاصر في عملية تعزيز السلوك الريادي
DOI:
https://doi.org/10.33095/jeas.v16i58.1485الكلمات المفتاحية:
Status Judgment : New Insight into the Promoting Process of Entrepreneurial Behaviorالملخص
يهدف البحث الحالي الى استكشاف محددات السلوك الريادي من منظور الهوية الاجتماعية، منطلقاً من افكار نموذج (Tyler & Blader, 2003) التي تركز على دراسة دور الهوية الشخصية الايجابية ودور الهوية الاجتماعية الايجابية في تحفيز العاملين على ممارسة السلوك المرغوب الذي يخدم المنظمة. وبناءً على هذه الافكار والاطر النظرية السابقة تم بناء نموذج يوضح العلاقة بين الاحتكام للمكانة
(الاحترام الداخلي المدرك والمكانة الخارجية المدركة) والسلوك الريادي. يشمل المضمون الفكري لهذا النموذج على ثلاث فرضيات، الفرضية الاولى والثانية تخص العلاقة بين الاحتكام للمكانة والسلوك الريادي، اما الفرضية الثالثة فتهتم باختبار دور متغير المكانة الخارجية المدركة كمتغير معدل بين الاحترام الداخلي المدرك والسلوك الريادي. وجمعت البيانات من عينة من ثلاث كليات من جامعة القادسية شملت (152) فرد. وبعد استخراج النتائج تم صياغة عدد من الاستنتاجات والتوصيات الهادفة.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form or be under consideration for publication with another journal. Please see JEAS originality guidelines for details. Use this in conjunction with the points below about references, before submission i.e. always attribute clearly using either indented text or quote marks as well as making use of the preferred Harvard style of formatting. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
The editor may make use of Turtitin software for checking the originality of submissions received.