تحليل أبعاد سلوكيات المواطنة التنظيمية لعينة من تدريسي جامعة بغداد
DOI:
https://doi.org/10.33095/jeas.v15i55.1363الكلمات المفتاحية:
تحليل أبعاد سلوكيات المواطنة التنظيمية لعينة من تدريسي جامعة بغدادالملخص
يتناول هذا البحث تحليل أبعاد سلوكيات المواطنة التنظيمية لعينة من تدريسيي جامعة بغداد من خلال خمسة أبعاد للمواطنة (الإيثار- صحوة الضمير- روح التسامح- الكياسة- طوعية المشاركة).
تألفت عينة البحث من (120) تدريسي من أربع كليات من جامعة بغداد ومن أهم استنتاجات البحث ارتفاع مستوى سلوك المواطنة لدى التدريسي الجامعي العراقي من خلال تأييده الطوعي لأغلب أبعاد سلوك المواطنة ومن أهم التوصيات التي قدمها البحث فهي التأكيد على تشجيع وتنمية هذا السلوك لأثره الواضح في أداء كافة المنظمات وخاصة الجامعات.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form or be under consideration for publication with another journal. Please see JEAS originality guidelines for details. Use this in conjunction with the points below about references, before submission i.e. always attribute clearly using either indented text or quote marks as well as making use of the preferred Harvard style of formatting. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
The editor may make use of Turtitin software for checking the originality of submissions received.



















